Zoek op referentienummer: 

Januari 2017

Seiko Prospex Solar steunt het Nuon Solar Team

    

Eén Nuon Solar Team, 8 studenten van de TU Delft, 1 Nuna8S zonnewagen, 8 dagen om tussen startplaats Pretoria en finishplaats Kaapstad zoveel mogelijk Zuidafrikaanse kilometers te maken… Ziedaar de ingrediënten van de SASOL Solar Challenge, ofwel de officieuze wereldtitel voor zonnewagens. En natuurlijk was Seiko, sinds 2011 officieel horlogepartner van het Nuon Solar Team, erbij toen het team na 8 loodzware racedagen als winnaar over de finish rolde.     

Een beschadigd neusje

Nuna8S vestigde een wereldrecord met maar liefst 4717 volledig op zonne-energie gereden kilometers! Wat mede mogelijk was door de grote betrouwbaarheid en exacte timing van 8 Seiko Prospex Solar horloges (model SSC421P1) tijdens de vele pitstops onderweg. Want de race was bepaald geen gelopen koers voor Nuna8S. Niet alleen moest de ijzersterke concurrent worden verslagen, maar ook moest er een aantal bizarre tegenslagen worden overwonnen.
Op dag 2 kwam Nuna8S onzacht in aanraking met een weerbarstig Zuidafrikaans muurtje. Bij de crash raakte het frêle neusje behoorlijk beschadigd. Er moest tot drie uur ‘s nachts worden doorgewerkt om de neus weer in orde te maken. Wie de neus van zijn zonnewagen schendt, schendt namelijk veel meer dan zijn aangezicht. Want de neus zorgt ervoor dat de lucht laminair over de auto stroomt. Een beschadigde voorkant creëert echter een turbulente luchtstroming. En dat zorgt voor veel meer luchtweerstand. Hetgeen het winnen van de race onmogelijk had gemaakt.

Riders on the storm

Op dag 3 van de race moest het peloton zonnewagens een ontzettend zware storm trotseren. Uiteindelijk bleek het een voordeel, want de grootste concurrent was genoodzaakt te schuilen onder een viaduct. Daardoor kwamen ze te laat binnen, wat leidde tot een tijdstraf.
De vierde racedag werd gekenmerkt door ontzettend slechte wegen. Hetgeen in combinatie met harde zijwind ervoor zorgde dat de banden erg snel sleten. Vooral de achterband rechtsachter, die om de motor heen zit, had het zwaar te verduren. Om een klapband te voorkomen, werd de band vroegtijdig vervangen. Dat gebeurde echter in een op de Seiko Prospex geklokte recordtijd van slechts 1 minuut en 24 seconden!

Halt, politie!

Zo’n 5 kilometer voor de finish van dag 5 werd de Nuna8S staande gehouden door een tweetal overijverige politieagenten. Na inspectie van de papieren en een verhelderend telefoontje met de organisatie van de SASOL Solar Challenge kreeg het Nuon Solar Team weer het groene licht. De zonnewagen kwam door het oponthoud te laat over de finish. Dus tijdstraf! Gelukkig vond de organisatie dat het team geen blaam trof en mocht er de volgende dag zonder tijdstraf worden gestart.
Inmiddels had de Nuna8S een comfortabele voorsprong op de concurrentie opgebouwd. Met dank ook aan de nieuw ontwikkelde accu, de verbeterde aerodynamica en het eigen beheer gemaakte zonnepaneel! De studenten van TU Delft konden na 4 jaar onderzoek - met de bijbehorende tegenslagen - een zonnepaneel op de auto kan leggen waarvan ze wisten dat het ’t beste zonnepaneel ooit was.

Het nut van een goed horloge

Het Nuon Solar Team gebruikte de Seiko Prospex Solar horloges bijvoorbeeld voor het timen van de rondetijden van de concurrentie tijdens de kwalificatie. Het duurde een tijdje voordat de organisatie met de officiële rondetijden doorkwam, dus was het voor het team heel fijn om te weten of ze met Nuna8S sneller of langzamer waren.
Heel belangrijk is de wijze van opladen van de accu. Bij iedere zogenaamde loopstop (vaktaal voor pitstop) moest opnieuw worden bepaald onder welke hoek het zonnepaneel moest worden gezet voor een optimale lading. Hierbij luistert de bijbehorende oplaadtijd zeer nauw. Daarbij vertrouwde het team niet op de klok van de auto, want zoals de teammanager het omschreef: “Wat is er nou betrouwbaarder dan een Seiko horloge?”
Op de racedagen moesten er vaak meerdere ronden (loops) worden afgelegd op het parcours. Op 1 dag zelfs 9 loops. Waarbij na iedere loop een verplichte rust van 5 minuten moest worden genomen. (De Prospex Solar zorgde ervoor dat de piloot weer op tijd in de auto zat.)

Koude nachten, warm onthaal

Niemand had erop gerekend, maar de nachten in Zuid-Afrika kunnen behoorlijk koud zijn. Met name tijdens de laatste vier dagen, toen er over de Garden Route werd gereden, was het 's ochtends bij het laden ontzettend koud. De motor van Nuna had hierdoor bij de start meer moeite om op gang te komen. Op de laatste dag had Nuna8S, met een voorsprong van 170 km op de Japanners, eigenlijk nog maar 1 taak: blijven rijden en die laatste circa 600 kilometer zonder storingen afleggen. Naarmate de dag vorderde, begon de spanning steeds meer te stijgen. Vlak voor Kaapstad moest het team nog een aantal flinke bergen bedwingen. En pas na de laatste berg, met Kaapstad in het vizier, werd duidelijk dat het Nuon Solar Team de wereldtitel zou prolongeren. Maar met zonnewagens is niets 100% zeker. En Nuna8S MOEST wel op eigen kracht rijdend over de finish komen. De laatste kilometers in Kaapstad waren traditioneel weer super-hectisch. Vanwege bosbranden stond het team zelfs nog 20 zenuwslopende minuten in een file! Maar gelukkig wachtte het team ook aan de finish een warm onthaal… En toen kwam het besef dat het echt waar was: wereldkampioen!

Fotocredits: Hans-Peter van Velthoven


Share